Informacje topograficzne

Położenie

Województwo małopolskie, powiat Kraków, miasto Kraków. Drzewa rosną na małym trawniku między 2 przystankami tramwajowymi po zach. stronie Ronda Mogilskiego, wchodzącego tu w ul. Lubicz. mapa lokalizacyjna - w Polsce (w Polsce) Lokalizacja w Krakowie (w Krakowie).

Region fizyczno-geograficzny

Prowincja: Karpaty Zachodnie z Podkarpaciem, podprowincja: Północne Podkarpacie, makroregion: Kotlina Sandomierska, mezoregion: Nizina Nadwiślańska.

Region geobotaniczny

Prowincja: Niżowo-Wyżynna, Środkowoeuropejska, Dział: Bałtycki, Poddział: Pas Kotlin Podgórskich, Kraina: Kotlina Sandomierska, Okręg Puszczy Niepołomickiej.

Hipsometria

Ok. 200 m n.p.m.

Dane obiektu

Pomnik przyrody utworzony w 1967 r.

Budowa geologiczna, rzeźba

brak danych

Klimat

Strefa umiarkowana, klimat przejściowy. Pomnik znajduje się w obrębie Subregionu Podkarpackiego (Pp).

Wody powierzchniowe

w sąsiedztwie pomników przyrody nie występują.

Gleby

brak danych

Ekosystemy

brak danych

Flora

Topola czarna Populus nigra była niegdyś w Polsce pospolita, obecnie znajduje się w regresie, wypierana przez mieszańce obcego pochodzenia. Drzewa rosną tuż obok siebie, w niewielkim obniżeniu terenu między obramowującymi je ze wszystkich stron chodnikami. Stan zdrowotny średni, widać wydzielanie się sporej ilości posuszu, a zwłaszcza obumieranie górnych gałęzi.

Krajobraz i kultura

Topole rosną w miejscu będącym obecnie wysepką przystankową jednego z najbardziej ruchliwych węzłów komunikacyjnych Krakowa. Niegdyś były to peryferia miasta z fortem (obecnie zasypany pod Rondem), obecnie jest to centrum, ale nie posiadające własnego wyrazu architektonicznego, choć jest tu sporo zieleni, a w pobliżu Ogród Botaniczny.

Zadania ochrony

Utrzymanie możliwie długo przy życiu starych drzew, należących do gatunku coraz rzadziej dziś spotykanego, a poddanych szczególnie silnej presji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Wiążą się z tym niezbędne, okresowe zabiegi konserwatorskie.

Udostępnianie

Dojazd tramwajem spod Dworca PKP i PKS w kierunku Nowej Huty (2 przystanki). W pobliżu (ok. 200 m) Ogród Botaniczny UJ.

Dostęp do drzew nie jest niczym ograniczony, gdyż nie są ogrodzone i znajdują się o kilka metrów od przystanków tramwajowych. Wymagane jest jednak respektowanie zasad art. 31a ustawy o ochronie przyrody z 1991 r. (przed nowelizacją art. 37).

Historia ochrony

Profesorowie W. Szafer i B. PawłowskiDrzewa stały na trasie krótkiego, pieszego przejścia z Instytutu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (ul. Lubicz 46) do Ogrodu Botanicznego UJ (ul. Kopernika 27)., musiały więc być zauważane przez kolejnych dyrektorów: prof. Raciborskiego, a później prof. Szafera. W czasie I wojny światowej były to peryferie miasta, a w miejscu dzisiejszego Ronda Mogilskiego znajdował się jeden z fortów "Twierdzy Kraków". Dopiero po II wojnie światowej nastąpiło przyspieszenie urbanizacyjne w kierunku wschodnim (budowa Nowej Huty) i pomysł zbudowania ronda, na wylocie ul. Lubicz, czemu przeszkadzały topole stojące dokładnie w osi planowanej drogi. Chciano je wyciąć, ale anegdota mówi, że czujny prof. Szafer wdrapał się na jedno z drzew i machając nieodłączną laską zagroził, że nie zejdzie, jeśli od zamiaru nie odstąpią. Autorytet uczonego był znaczny i projekt zmieniono. Niebawem okazałe topole objęto ochroną, a na pamiątkę ich obrońcy nazwano je "Topolami Szafera".

W latach 80-tych drzewa obumierały, zapewne ze względu na wiek i wskutek zanieczyszczeń, jednak przeprowadzona w latach 90. bardzo fachowa, gruntowna konserwacja (określana dziś jako chirurgia drzew) spowodowała odrodzenie się drzew, które przez kilka lat wykazywały się wyjątkowo gęstym ulistnieniem i sporą ilością młodych odrośli. Jednak obecnie znów drzewa zaczynają słabnąć.

Administrator

Wydział Gospodarki Komunalnej UMK. Nadzór - Wojewódzki Konserwator Przyrody w Krakowie.

Akty prawne

Decyzja Prez. WRN w Krakowie (Wydz. Rolnictwa i Leśnictwa) z dn. 9.08.1967 r. nr RL-op-8311/98/67 (nr rej. 115). Obecny nr w rejestrze pomników przyrody WKP - 14/I/24 i 14/I/25.

Zagrożenia obiektu

Położenie w sąsiedztwie jezdni może skutkować przenikaniem do gleby zanieczyszczeń ulicznych wchlapywanych przez przejeżdżające pojazdy. Lokalizacja w tym miejscu sygnalizacji świetlnej oznacza postój pojazdów z włączonymi silnikami, co powoduje emisję szczególnie toksycznych spalin. Problem stanowi też obniżanie się poziomu wód podziemnych.

Źródła informacji

Opracowanie

inż. K. Romeyko-Hurko - Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Krakowie