Zarządzenie Ministra Leśnictwa

z dnia 20 listopada 1950 r.

w sprawie zakresu czynności konserwatora przyrody, nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego l dyrektora parku narodowego w dziedzinie ochrony przyrody.

(M.P. Nr A-132 z 1950 r., poz. 1646)

Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180) zarządza się, co następuje:

§ 1. Powołane w niniejszym zarządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180).

§ 2. Konserwator przyrody jest pracownikiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej w oddziale leśnictwa wydziału rolnictwa i leśnictwa.

§ 3. Terytorialny zakres działania konserwatora przyrody obejmuje obszar województwa.
Konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie pełni swoje obowiązki również na obszarze m. st. Warszawy, a konserwator przyrody Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi - na obszarze m. Łodzi. Konserwator przyrody Wojewódzkiej Rady Narodowej w Warszawie (w Łodzi) podlega osobowo tejże Radzie, a w zakresie swej działalności na obszarze m. st. Warszawy (m. Łodzi) podlega służbowo radzie narodowej tego miasta.

§ 4. Do zakresu czynności konserwatora przyrody należy:

1) piecza nad należytym zabezpieczeniem Interesów ochrony przyrody oraz inicjatywa i występowanie z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz śledzenie ich. skuteczności;
3) załatwianie spraw dotyczących:

a) wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony, ustanowionej na obszarze rezerwatów przyrody (art. 13) oraz - w odniesieniu do poszczególnych gatunków roślin i zwierząt, zagrożonych w swym bycie lub ilościowym występowaniu (art. 15),
b) wydawania orzeczeń o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień,
c) wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21,
d) wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody stosownie do art. 19,
e) wydawania decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody t pomników przyrody (art. 25),
f) udzielania zezwoleń na wykonanie czynności zakazanych lub podlegających ograniczeniu na mocy art. 18, stosownie do postanowień art. 20;

4) występowanie z wnioskami w sprawie oznaczenia udziału w kosztach utrzymania urządzeń ochronnych w przypadkach przewidzianych w art. 26;
5) występowanie, z wnioskami w sprawie ujawnienia w księgach wieczystych poddania przedmiotów pod ochronę względnie skreślenia w nich odnośnego wpisu stosownie do postanowień art. 27;
6) Przeprowadzanie kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę;
7) przeprowadzanie inwentaryzacji i prowadzenie rejestru wojewódzkiego przedmiotów poddanych pod ochronę;
8) współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
9) współdziałanie z właściwymi władzami w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
10) czynności związane z nadzorem nad działalnością Władz ochrony przyrody na stopniu powiatu;
11) Inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez Ministra Leśnictwa.

§ 5. Konserwator przyrody przed wydaniem orzeczenia o uznaniu za pomnik przyrody poszczególnych tworów przyrody lub ich skupień zasięga opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody (art. 16).

§ 6. Przy wydawaniu zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, konserwator przyrody może w nagłych przypadkach nie zasięgać opinii wojewódzkiego komitetu ochrony przyrody. Odpis takiego zarządzenia winien być niezwłocznie przesłany wojewódzkiemu komitetowi ochrony przyrody.

§ 7. Prezydium wojewódzkie] rady narodowej (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) ustali w porozumieniu z Naczelnym Konserwatorem Przyrody te ważniejsze sprawy ochrony przyrody, które zastrzeże sobie do aprobaty.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowe] (prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi) może udzielić konserwatorowi przyrody upoważnienia do podpisywania "za prezydium wojewódzkiej rady narodowej" (za prezydium rady narodowej m.st. Warszawy i m. Łodzi) pism dotyczących spraw, określonych w ustępie poprzednim z wyjątkiem takich, które mają charakter zarządzeń ogólnych, skierowanych do podległych prezydium wojewódzkiej rady narodowej władz i urzędów.

§ 8. Terytorialnym zakresem działania: nadleśniczego państwowego, kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektora parku narodowego jest obwód ochrony przyrody, którego obszar oznaczy prezydium powiatowej rady narodowej.
Podział na obwody ochrony przyrody winien z reguły pokrywać się z podziałem terytorialnym, przyjętym dla władz ochrony lasów, nie stanowiących własności Państwa na stopniu powiatu.
Obszary miast stanowiących powiaty miejskie wchodzą w skład właściwych obwodów ochrony przyrody, określonych w porozumieniu z zainteresowanymi prezydiami miejskich rad narodowych. Prezydiom rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie przysługują uprawnienia władz ochrony przyrody na stopniu powiatu, wynikające z ustawy o ochronie przyrody.
Podział na obwody ochrony przyrody m. st. Warszawy i m. Łodzi ustalą prezydia rad narodowych tych miast, na wniosek właściwych konserwatorów przyrody.

§ 9. Do zakresu czynności nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych należy:

1) piecza nad należytym zabezpieczeniem interesów ochrony przyrody na powierzonym terenie oraz inicjatywa i występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawach ochrony przyrody;
2) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony przyrody oraz powiadamianie konserwatora przyrody o poczynionych spostrzeżeniach w tej dziedzinie;
3) załatwianie spraw dotyczących:

a) wydawania przepisów mających na celu bliższe oznaczenie lub przeprowadzenie ochrony ustanowionej w orzeczeniu o uznaniu za pomnik przyrody,
b) wydawania zarządzeń tymczasowych, przewidzianych w art. 21, z analogicznym zachowaniem postanowień zawartych w § 6 niniejszego zarządzenia,
c) wydawania zarządzeń o konieczności wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących pomników przyrody stosownie do art. 19;

4) występowanie do konserwatora przyrody z wnioskami w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
5) organizowanie wykonania prac i urządzeń ochronnych dotyczących rezerwatów przyrody i pomników przyrody;
6) czuwanie nad wykonywaniem przez podległe organy uprawnień w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o poddaniu przedmiotów pod ochronę;
7) występowanie do prezydium powiatowej rady narodowej z wnioskami o ściganie w sprawach o przestępstwa przeciw ustawie o ochronie przyrody;
8) dokonywanie z własnej inicjatywy lub na zlecenie konserwatora przyrody kontroli stanu przedmiotów poddanych pod ochronę i stanu ich zabezpieczenia oraz przedstawianie konserwatorowi przyrody wniosków w tych sprawach;
9) udział w prowadzeniu rejestru powiatowego przedmiotów poddanych pod ochronę;
10) zbieranie stosownie do zlecenia konserwatora przyrody materiałów potrzebnych dla przygotowania decyzji innych władz ochrony przyrody;
11) współdziałanie z wojewódzkim komitetem ochrony przyrody;
12) współdziałanie z organami właściwych władz w sprawach związanych z ochroną przyrody i krajobrazu, w szczególności w sprawach wynikających z wykonywania przepisów o opiece nad zabytkami i o planowaniu przestrzennym;
13) sprawozdawczość dotycząca wykonanych prac z zakresu ochrony przyrody;
14) informowanie prezydiów powiatowych rad narodowych o załatwianiu ważniejszych spraw objętych zakresem czynności w sposób i w terminach, ustalonych przez przewodniczącego prezydium;
15) inne czynności z zakresu ochrony przyrody, zlecone przez konserwatora przyrody lub przez prezydium powiatowej rady narodowej.

§ 10. Do zakresu czynności dyrektora parku narodowego należy wykonywanie czynności, przewidzianych w § 9 niniejszego zarządzenia dla nadleśniczego państwowego i kierownika parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych oraz w związku z postanowieniami art. 19 ust. 3, art. 24 i art. 25 ust. 2 ponadto:

a) wydawanie zarządzeń o potrzebie wykonania prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego,
b) wydawanie decyzji w sprawie wykonania na koszt Skarbu Państwa prac i urządzeń ochronnych na obszarze parku narodowego.

§ 11. Nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego ponoszą bezpośrednią i całkowitą odpowiedzialność za załatwianie spraw, wymienionych w § 9 i 10 niniejszego zarządzenia.

§ 12. Wszelkie pisma w sprawach, wymienionych w § 9 pkt. l) – 3), podpisuje w imieniu prezydium powiatowej rady narodowej nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego z dodatkiem "za, prezydium powiatowej rady narodowej" względnie w odniesieniu do obszarów miast stanowiących powiaty miejskie - "za prezydium miejskiej rady narodowej".
Pisma w pozostałych sprawach podpisuje nadleśniczy państwowy, kierownik parku narodowego wchodzącego w skład rejonu lasów państwowych i dyrektor parku narodowego.
Zarządzenia, wymienione w § 10 lit. a) i b), podpisuje dyrektor parku narodowego.

§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER LEŚNICTWA B. Podedworny


początek dokumentu; chronologiczny spis aktów prawnych