WSOCh jest koncepcją przestrzennej sieci zbudowanej z obszarów chronionych o różnym statusie ochronnym i różnym stopniu zachowania naturalności przyrody w tworzących ją obiektach, które wspólnie tworzą spójny, wzajemnie uzupełniający się układ. Sieć taka musi być na tyle gęsta by umożliwiać utrzymanie równowagi ekologicznej, a więc i procesów samoregulacyjnych w przyrodzie z wymianą genetyczną na obszarze całego kraju włącznie. W takiej sieci obszary o najwyższej wartości przyrodniczej lub (i) różnorodności biologicznej są powiązane korytarzami ekologicznymi, o przyrodzie często silnie zantropogenizowanej, ale umożliwiającej przemieszczanie się gatunków i genów.
Prawną realizacją WSOCh (wciąż niepełną) jest Krajowy System Obszarów Chronionych oraz pokrewne międzynarodowe programy, takie jak sieć Rezerwatów Biosfery UNESCO MAB, sieć ostoi przyrodniczych CORINE Biotopes, sieć EECONET i jego polski moduł ECONET-PL oraz sieć Natura 2000, która ma być wdrożona także w Polsce.
Praktyczna realizacja takiej sieci polega na wytypowaniu w drodze badań i inwentaryzacji przyrodniczej poszczególnych jej elementów, opierając się o już istniejące obszary chronione, a następnie wprowadzenie do planów zagospodarowania przestrzennego obwarowań pozwalających utrzymać wartość obszarów szczególnie cennych oraz zachować drożność korytarzy ekologicznych lub przywrócić ją stosując różne zabiegi renaturalizacyjne.
Początków WSOCh należy szukać w teoretycznych rozważaniach prof.
A. Wodziczki z lat 30-tych, który zwracał
uwagę na potrzebę wprowadzenia ochrony krajobrazu oraz
planistycznego podejścia do ochrony przyrody. Pierwsze koncepcje systemowego
traktowania obszarów chronionych opracowano już w latach 60-tych, a w 1964 r.
na V Zwyczajnej Sesji PROP przedstawiono koncepcję ochrony
krajobrazu w formie konkretnych rozwiązań organizacyjnych: tworzenia parków
krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu oraz
całościowej koncepcji rozmieszczenia takich obszarów (Czemerda, Zabierowski
1977).
Była
to reakcja na potrzeby zarówno ochrony przyrody jak i stworzenia bezpiecznych
warunków życia dla ludzi w kraju, gdzie rozwój gospodarczy o preferencjach surowcowych
wyszedł poza wielkie miasta i zaczął pochłaniać coraz większe obszary dotąd
mało przekształcone. Argumentem najbardziej przekonującym dla władz było rosnące
zapotrzebowanie społeczeństwa na tereny dla rekreacji i wypoczynku, a więc konieczność
zabezpieczenia nadających się do tego terenów przed niszczącym zagospodarowaniem
w inny sposób. Postawienie tego celu jako głównego było więc kwestią taktyki
w sytuacji, gdy przyrodnicy widzieli coraz pilniejszą konieczność objęcia ochroną
obszarów mniej naturalnych, niż chronione dotąd w parkach narodowych i rezerwatach
przyrody. Pojęcie "krajobraz" było też łatwiej
identyfikowane przez przeciętnego Polaka, niż "przyroda", czy "ekosystem".
Ustawa o ochronie przyrody z 1949 r.
nie znała innych kategorii ochrony obszarowej, prócz parków
narodowych i rezerwatów przyrody, które w 1965 r.
łącznie zajmowały zaledwie 0,35% powierzchni kraju. W 1998 r., gdy istniała
już większość planowanych obiektów tego typu, ich udział (bez otulin) wzrósł
do 1,43% powierzchni kraju, czyli wielokrotnie mniej niż rzeczywiste potrzeby
nowocześnie rozumianej ochrony.
Jednym
z rozwiązań było wykorzystanie możliwości tworzenia rezerwatów
krajobrazowych (Kosmulski 1965), ale wprowadzenie zupełnie nowych form było
racjonalniejsze. Pozwalało tworzyć system, w którego skład powinny wchodzić
też obszary o mniejszym stopniu naturalności przyrody, ale często reprezentujących
bardzo dużą różnorodność biologiczną, bogactwo walorów krajobrazowych lub (i)
historycznych, a w wielu wypadkach pełniących też rolę strefy
ochronnej dla parków narodowych i rezerwatów
przyrody, a zwłaszcza korytarzy ekologicznych między tymi obiektami. Należało
więc znowelizować ustawę o ochronie przyrody z 1949 r., a nim to nastąpi tworzyć
nowe obiekty chronione mocą uchwał Wojewódzkich Rad Narodowych, które były do
tego uprawnione, gdyż decydowały o kształcie zagospodarowania przestrzennego
swoich regionów (Kosmulski 1965).
W latach 1967-70 podejmowano lokalne próby tworzenia parków krajobrazowych (PK) oraz obszarów chronionego krajobrazu (OChK). Trwały też prace nad tworzeniem systemu i w 1971 r. PROP przedstawiła koncepcję ochrony krajobrazu polegającą na utworzeniu we wskazanych miejscach PK i OChK. Koncepcję tę rozwijano w 1972 r. w ZOP PAN i ostatecznie uznano za konieczne utworzenie 79 parków krajobrazowych oraz 363 obszarów chronionego krajobrazu (Czemarda, Zabierowski - 1977), co ukazało na mapie logiczne ciągi obszarów, gdzie parki narodowe i krajobrazowe były powiązane obszarami chronionego krajobrazu, gdyż wcześniejszy priorytet potrzeb rekreacyjnych (stanowiący przykrywkę ideologiczną dla władz), został już wtedy zastąpiony przez cel uznany za istotniejszy - utrzymanie równowagi biologicznej i korytarzy ekologicznych. Prace te kontynuowała Komisja Ochrony i Kształtowania Krajobrazu Komitetu Ochrony Przyrody PAN. Faktyczne tworzenie elementów systemu WSOCh datuje się od 1971 r., kiedy to Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego (przewodniczący PROP) skierował do przewodniczących Wojewódzkich Rad Narodowych (odpowiednik dzisiejszych wojewodów) pisma zalecające wprowadzenie do planów regionalnych rozwiązań zawartych w opracowanym przez PROP "Planie koncepcji ochrony krajobrazu w Polsce" (Kozłowski 1981). Do pisma dołączono opracowaną przez PROP mapę "Koncepcji ochrony krajobrazu" (Popko 1972).
W 1975 r. IKŚ zaprezentował teoretyczne podstawy ekologicznej metody wyznaczania obszarów chronionych. Przyjęto zasadę, że należy tworzyć duże obszary chronione, tworzące ciągłą strukturę złożoną z obszarów różnego typu, wyznaczanych w oparciu o naturalne geokompleksy i mających łączność z obszarami w innych województwach. Wzorcowym przykładem realizacji tej metody był Ekologiczny System Obszarów Chronionych (ESOCh) wykonany w IKŚ dla woj. chełmskiego w 1979 r. (Chmielewski 1990). Został zrealizowany i dziś jest częścią systemu obszarów chronionych województwa lubelskiego.
W
1976 r. Komisja Ochrony i Kształtowania Krajobrazu Komitetu Ochrony Przyrody
i Jej Zasobów PAN przedstawiła "Program sieci obszarów chronionych w Polsce",
tworzony przez 3 typy obiektów: parki narodowe, krajobrazowe
i obszary chronionego krajobrazu. Elementami łączącymi
miały być w pierwszym rzędzie doliny rzek, by ułatwić migrację gatunków i genów.
System miał objąć ok. 20% powierzchni kraju, z czego parki krajobrazowe (PK)
miały stanowić ok. 1,5%. Początkowo miało być nieco ponad 20 PK, jednak przyjęto
założenie, że w każdym województwie powinien być co najmniej 1 PK. Rozwinięcia
wymagała też sieć PN, liczących wtedy 13. Sugerowano utworzenie 7 nowych parków
narodowych: Wigierskiego, Biebrzańskiego,
Stołowogórskiego, Gorczańskiego
i Magurskiego, Szczecińskiego i Mazurskiego (pierwszych
5 utworzono). System miał umożliwić zachowanie równowagi ekologicznej oraz pomóc
zmniejszyć presję turystyczną na istniejące już
parki narodowe, tworząc równocześnie duże przestrzenie dla odnowy sił dla społeczeństwa.
(Kozłowski 1976). Uznano też za sprawę istotną utworzenie nowych PN, ponieważ
w dobie nasilania się antropopresji na terenach
mało przekształconych za 20 lat nie będzie to już możliwe.
W 1978 r. IKŚ dokonał przeglądu realizacji planów przestrzennych pod kątem systemu obszarów chronionych. Stwierdzono brak postępu w tworzeniu parków narodowych i ich otulin oraz planów przestrzennego zagospodarowania parków (dziś: plany ochrony). Część województw nie wykorzystała spójnego projektu ZOP PAN i KOiKK KOPiZN w zakresie tworzenia PK, opóźnienia wystąpiły też w waloryzacji przyrodniczej województw, przy czym w woj. północnych prace były bardzo zaawansowane, w południowych - odwrotnie. Nie rozwiązano sprawy administrowania PK, które powinny mieć samodzielne zarządy o dużej skuteczności na wzór parków narodowych (Kozłowski 1980).
W 1979 r. zakończono planowanie obszarów chronionego krajobrazu
(OChK) we wszystkich województwach i miały one objąć 25%
powierzchni kraju, ale między województwami były duże różnice (np. w woj. koszalińskim
- 21%, suwalskim - 50%, chełmskim - 40%). OChK poświęcono mało uwagi jako chroniącym
mniej cenne walory, co jest niesłuszne i nie zawsze prawdziwe (np. Miechowsko-Działoszycki
OChK).
Nie
dla wszystkich jasny był cel tworzenia OChK: dla turystyki i wypoczynku, czy
dla równowagi ekologicznej, a ponieważ narodziny koncepcji odbyły się pod hasłem
rekreacji i turystyki, pod tym kątem projektowano OChK w części województw.
Było to z gruntu błędne, gdyż OChK stanowiąc 70% (1998) powierzchni chronionej
i ok. 22% powierzchni kraju odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu stosunków
klimatycznych i hydrologicznych oraz w utrzymaniu równowagi
ekologicznej, zwłaszcza z punktu widzenia utrzymania drożności korytarzy
ekologicznych i zapewnienia możliwości migracji gatunków i genów. W tym kontekście,
na pewno też ważna funkcja rekreacyjna, musi zejść na dalszy plan. Problem ten
dotyczył także PK, gdzie oderwane od zagadnień ekologicznych planowanie turystyczne
dążyło do intensyfikacji zagospodarowania terenów o najwyższych walorach krajobrazu
przyrodniczego (Jagusiewicz 1980).
Pod koniec lat 70-tych było widoczne, że w części województw systemy obszarów chronionych wyznaczono wadliwie, zwłaszcza bez uzgodnień z województwami sąsiadującymi i ogólnopolski WSOCh nie spełniał podstawowego warunku - spójności. Zdarzały się przypadki tworzenia OChK poza terenami uzasadnionymi przyrodniczo, a w jednym przypadku (późniejszym) OChK objął teren całego województwa. Ponadto do WSOCh zaliczono też strefy ochrony uzdrowisk oraz zlewnie chronione. Koncepcja WSOCh była elastyczna, co pozwalało na zmiany i rozbudowę systemu. W 1980 r. mówi się już o planowaniu ponad 80 PK (4% powierzchni kraju). (Kozłowski 1980a, c). Nowe formy ochrony (parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, strefy ochronne uzdrowisk oraz zlewnie chronione) miały łącznie z parkami narodowymi i rezerwatami zajmować 20-30% powierzchni kraju (Kozłowski 1979), przy czym nareszcie doceniono rolę obszarów chronionego krajobrazu, których głównym zadaniem w systemie było zachowanie ciągłości stref chronionych i powiązań między obszarami o wyższym statusie ochronnym.
Określenia WSOCh i ESOCh były często używane zamiennie, choć pierwszy termin bardziej jest zgodny z organizacją systemu, a drugi z naukową metodyką tworzenia.
Lata 80-te umożliwiły realizację kolejnych elementów systemu (PK i OChK) dzięki zapisom ustaw o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 r. oraz o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego z 1983 r., jednak dopiero nowelizacja ustawy o ochronie przyrody z 1991 r. wprowadziła i sformalizowała istnienie systemu ochrony przyrody oraz jego największych obszarowo składników: parków krajobrazowych oraz obszarów chronionego krajobrazu.
Jako
forma prawna pojęcie WSOCh pojawiło się w nowej ustawie o ochronie przyrody
z 1991 r. (art. 13. 2) pod nazwą krajowego
systemu obszarów chronionych (ksoch), gdzie obiektami tworzącymi
system są formy obszarowe: parki narodowe, rezerwaty
przyrody, parki krajobrazowe i obszary
chronionego krajobrazu, tworzące razem w miarę spójną sieć. Nie uwzględniono
użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych,
być może dlatego, że w 1991 r. nie przewidywano, iż obiekty te, jako zaliczone
przez ustawę do form indywidualnych (czyli punktowych lub o minimalnych powierzchniach),
mogą mieć znaczne powierzchnie indywidualne (co jest częste)
i kwalifikować się do włączenia w ksoch. Oczywiście, jeśli obiekty te
znajdują się w obrębie parków krajobrazowych, lub OChK, to należą również do
systemu.
Ustawa z 1991 r. nadała jasny sens prawny także parkom krajobrazowym i obszarom chronionego krajobrazu. Wcześniej tworzono je w oparciu o art. 13 ust. 2 ustawy o radach narodowych z 1958 r. i art. 8 ust. 1 ustawy o wydawaniu przepisów prawnych przez rady narodowe z 1964 r. (Kozłowski 1979). Później - w oparciu o art. 38, 39, 40 i 41 ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 r. oraz art. 3, 33 i 38 ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego z 1983 r. (Chmielewski 1991).
Przyjmując, że WSOCh jest pewną ideą, do której należy dążyć, krajowy system obszarów chronionych (ksoch) będzie tym bardziej z nią tożsamy, im więcej jego składników będzie pokrywało się z WSOCh.
Wg
stanu na koniec 1999 r. łączna powierzchnia ksoch wynosiła ponad 10.054.500
ha (wg GUS, z odliczeniem powierzchni użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych
i stanowisk dokumentacyjnych przyrody nieożywionej, znajdujących się w obrębie
obszarów tworzących ksoch), co stanowi ponad 32,2% powierzchni kraju
.
Jest to więcej niż wynika z pierwotnych założeń, ale powiększanie powierzchni
obszarów chronionych jest tendencją powszechną, a ponadto na terenie obszarów
chronionego krajobrazu, dominujących powierzchniowo w ksoch, reżimy
ochronne są minimalne i głównie chodzi tam o gospodarowanie zgodne ze zwykłymi
normami ochrony środowiska i o zachowanie łączności korytarzy ekologicznych.
Koncepcja ksoch dość akuratnie wpisała się w europejski system obszarów chronionych EECONET i w jego polski moduł ECONET-PL oraz w sieć ostoi przyrody CORINE, dając dobre podstawy do wdrożenia w Polsce europejskiej sieci Natura 2000.