Użytek
ekologiczny (Ue) jest formą ochrony przyrody
(dawniej szczególna f.o.p., zaliczana do indywidualnych),
tworzoną na podstawie art. 30 ustawy o ochronie przyrody
z 1991 r., która określa ją następująco: ''...zasługujące
na ochronę pozostałości ekosystemów, mających znaczenie dla zachowania unikatowych
zasobów genowych i typów środowisk, jak: naturalne zbiorniki wodne, śródpolne
i śródleśne ''oczka wodne'', kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy,
płaty nie użytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce
itp.''. Definicję tę nieco zmieniła nowelizacja ustawy
z lat 2000-2001 zastępując w art. 30 końcówkę definicji
''itp.'' uzupełnieniem: ''...stanowiska rzadkich lub chronionych gatunków
roślin i zwierząt, w tym miejsca ich sezonowego przebywania lub rozrodu.''
Ue musi być uwidoczniony w ewidencji gruntów (by zapobiec zmianie użytkowania)
przez oznaczenie symbolem ''E'' i naniesienie na mapy konturów
użytku zgodnie z rozporządz. w sprawie ewidencji gruntów
i budynków z 1996 r.
Ue tworzony jest rozporządzeniem wojewody (art. 32 ustawy), które określa nazwę użytku, jego położenie, oraz - jeśli to celowe - otulinę, a ponadto konieczne ograniczenia, zakazy i nakazy, wybrane stosownie do potrzeb z wymienionych w art. 31a (przed nowelizacją - art 37.1). Dla terenu otuliny ustawa nie przewiduje jednak możliwości wprowadzenia żadnych ograniczeń użytkowania.
Jeśli Ue nie powołał wojewoda, może to - zgodnie z art. 34.1 ustawy - uczynić własną uchwałą rady gminy, przy czym w tym wypadku ustawa nie przewiduje wyznaczenia otuliny. Ustawa nie przewiduje też dla Ue, nawet jeśli zajmuje duży obszar, odrębnej administacji, nie posiada więc on własnego zarządu, jak np. park krajobrazowy.
Rejestr Ue prowadzi na podległym mu terenie starosta jako zadanie administracji
rządowej (art. 39 ust. 3-4 ustawy), jednak wojewoda
(wojewódzki konserwator przyrody) z racji obowiązku posiadania dokumentacji
stanu przyrody województwa, a w szczególności tworów przyrody cennych ze względów
naukowych lub rzadkości występowania (art. 39 ust. 2)
powinien posiadać również informacje dotyczące Ue, które odpowiadają
tym kryteriom.
Ustawa nie określa sposobu ustalania organu nadzoru nad Ue, co zapewne
oznacza, że jest nim wojewoda, a w przypadku utworzenia Ue
w drodze uchwały rady gminy brak wyraźnych dyspozycji, gdyż dla tej formy ochrony
nie ma obowiązku sporządzania planu przestrzennego zagospodarowania. Pewne obowiązki
wynikają z art. 3, art. 8, a
zwłaszcza z art. 47 ustawy, nakładającego na starostę
obowiązek kontroli "nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody
w trakcie gospodarczego wykorzystywania zasobów i poszczególnych składników
przyrody". Brak natomiast jednoznacznego wskazania organu odpowiedzialnego
za wykonywanie zadań ochronnych oraz określenia zasad ich finansowania.
Ue
jest jedną z nowych form wprowadzonych przez ustawę o ochronie przyrody z 1991
r. Nie był definiowany jako forma obszarowa lecz indywidualna,
nie jest też wymieniany jako składnik krajowego systemu
obszarów chronionych nawet jeśli w jego obrębie się znajdzie. Z podanych
w definicji form obejmowanych tym rodzajem ochrony wynika, iż Ue są zwykle
niewielkimi obszarami i analiza to potwierdza. W zasadzie cechy
użytku ekologicznego mają wszystkie formy traktowane wcześniej
jako nieużytki pochodzenia naturalnego, a także inne, których powstanie nie
jest wynikiem zniszczenia życia biologicznego przez działalność gospodarczą
człowieka (mogą to być np. miejsca wystąpienia katastrof naturalnych, gdzie
zawsze następuje sukcesja roślinności). Pojęcie
"użytek ekologiczny" jest więc przeciwstawieniem potocznego określenia
i prawnego terminu "nieużytek", stosowanego do wszystkich terenów
niewykorzystanych gospodarczo (rolnictwo, przemysł, zabudowa mieszkalna, etc.)
lub nie objętych ochroną prawną przez ustawę o ochronie przyrody z 1949
r. Potencjalnie dotyczy ogromnej liczby miejsc będących ostoją wielkiej
różnorodności zbiorowisk roślinnych i bytujących w nich zwierząt.
Jako indywidualna forma ochrony Ue może zostać utworzony samodzielnie na dowolnym terenie, bądź (podobnie jak pomniki przyrody i pozostałe formy dawniej określane jako indywidualne) w obrębie innych przyrodniczych obszarów chronionych: parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu.
Potrzebę
wprowadzenia jakiejś formy ochrony miejsc określanych dziś mianem użytków ekologicznych
podnoszono już od pocz. lat 80-tych, tworząc do tego solidne podstawy teoretyczne
(Olaczek 1990), ale początków współczesnego podejścia do tego problemu można
dopatrywać się w Okólniku MRiRR z I. 1946 r. w sprawie
tzw. nieużytków naturalnych. Potem jednak zwyciężyło wąsko rozumiane myślenie
gospodarcze co pokazuje Zarządzenie Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Komunalnej
z dn. 20.02.1969 r. w sprawie ewidencji gruntów, zawierające
Załącznik definiujący pojęcie nieużytku oraz szczegółowo wyliczający rodzaje
nieużytków. Tak samo zostały potraktowane tereny zdegradowane przez działalność
człowieka, np. zatrute przez odpady, jak i miejsca z naturalną wegetacją, które
nie były z jakichś względów zagospodarowane, np. z powodu nieopłacalności odwodnienia,
niwelacji, etc.
W 1980 r. dla takich miejsc wprowadzono nawet termin "grunty (obszary)
nieproduktywne", kwestionując określenie "nieużytek"
i zwracając uwagę, iż tereny bezpośrednio nieproduktywne o pochodzeniu naturalnym
"...mogą spełniać pozytywną rolę dla środowiska i mieć korzystny wpływ
na warunki produkcji". (Cymerman... 1980). Jednak był to jeszcze czas
prymatu produkcji, czemu autorzy dają wyraz analizując drobiazgowo straty produkcyjne
powstające na granicy z takim terenem. W ustawie o ochronie
gruntów rolnych i leśnych z 1982 r. termin nieużytek ma wyraźnie pejoratywny
charakter i poleca ona przywracać takim gruntom produktywność. Zmianę podejścia
zaprezentowała dopiero nowelizacja tej ustawy z 1995 r.,
ale wtedy już funkcjonowało pojęcie prawne użytku ekologicznego,
oparte o art. 30 ustawy o ochronie
przyrody z 1991 r. Użytek ekologiczny występuje jako kategoria gruntów w
rozp. w sprawie ewidencji gruntów i budynków z 1996 r.,
gdzie nieużytki od Ue różni właściwie tylko brak prawnego statusu użytku.
Nie znaczy to jednak, że kiedyś takiego nie uzyskają.
Badania
prowadzone przez R. Olaczka w latach 80-tych nad - jak je określa - "siedliskami
marginalnymi" wykazały ich wielkie znaczenie dla zachowania różnorodności
gatunkowej terenów rolnych, gdzie podnoszenie wydajności produkcji coraz bardziej
zubaża florę i faunę, ograniczając ją tylko do gatunków produkowanych, będących
zwykle również wytworem nauki i techniki rolnej, odległym od naturalnych protoplastów.
Podobnie odbiega od naturalnego ekosystem sadzonego
przez człowieka jednogatunkowego lasu (np. sosnowego na siedlisku lasu mieszanego
lub liściastego).
Zachowane w stanie dzikim wśród pól (i lasów) różne mało istotne z gospodarczego
punktu widzenia fragmenty terenu, "...mają użyteczność bezpośrednią
(dla łowiectwa, pszczelarstwa, zielarstwa) i pośrednią przez wpływ na biotę
sąsiednich pól, na mikroklimat i stosunki wodne..." (Olaczek 1990).
Wg Olaczka i analizy danych GUS (1999) z ok. 0,5 mln ha nieużytków minimalną
część stanowią tereny zdegradowane przez przemysł, natomiast większość to położone
w rejonach północnych obszary naturalne, "...wśród których mogą się
znaleźć skrawki przyrody nigdy przez ludzi nie użytkowane i nie przekształcane.
Jeśli chcielibyśmy szukać resztek "pierwotnej" przyrody to przede
wszystkim wśród owych nieużytków ". (Olaczek jw.). Autor ten w oparciu
o dane z 1989 r. szacował, że co najmniej 0,3 mln ha tzw. nieużytków kwalifikuje
się jako użytki ekologiczne. Ponieważ w późniejszych latach powierzchnia nieużytków
utrzymywała się na podobnym poziomie (1.01.1999 r. - 501.177 ha), a powierzchnia
Ue była 14-krotnie mniejsza, można sądzić, iż nadal większa część obszaru
zaliczanego do nieużytków to tereny spełniające kryteria Ue, które taki
status powinny uzyskać.
Utworzenie
pierwszych użytków GUS wykazał dopiero w podsumowaniu 1993 r. (72 obiekty),
a wg stanu na koniec 2000 r. było ich łącznie 6113, z czego 19% stanowiły obiekty
utworzone uchwałami własnymi rad gmin. W 1997 r. (31.12.1997) tylko 42 województw
z 49 wtedy istniejących, czyli 86%, wykazało istnienie Ue, a łączna powierzchnia
wszystkich użytków na koniec 2000 r. stanowiła zaledwie 0,14% powierzchni kraju
oraz 0,44% powierzchni wszystkich obszarów chronionych (w oparciu o ustawę o
ochronie przyrody w jej kształcie sprzed nowelizacji),
przy średniej powierzchni obiektu 7,35 ha. Po 9 latach obowiązywania nowej ustawy
Ue były najliczniejszą z nowych form ochrony indywidualnej (95,7%) i
stanowią ok. 15,5% wszystkich indywidualnych form ochrony przyrody. Powierzchnia
Ue utworzonych uchwałami rad gmin stanowiła w 1998 r. 34% całkowitej
powierzchni użytków, z czego wynika, że powierzchnie użytków tworzonych przez
gminy są średnio 5,5-krotnie większe niż tworzonych przez wojewodę (24,5 ha
w porównaniu do 4,46 ha). Analiza kolejnych lat wskazuje na stałą tendencję
zmniejszania się średniej powierzchni Ue (ponad 10-krotnie w latach 1993-98),
co być może wynikać z początkowej niepewności czym ma być ta forma ochrony.
Dopiero ostatnio tendencja nieznacznie odwróciła się. ![]()
Ue są tworzone samodzielnie lub w obrębie innych form chronionych, takich
jak parki krajobrazowe, obszary chronionego
krajobrazu. Są tworzone w różnych miejscach - na terenach rolniczych i leśnych
oraz miejskich, a różnorodność form wynika z różnorodności siedlisk i zasiedlających
je zbiorowisk roślinnych. Dane dotyczące typów zbiorowisk obejmowanych tą formą
ochrony oraz wielkości Ue są skąpe i niepełne, zapewne z uwagi na dużą
liczebność i niższą rangę Ue w porównaniu z parkami
narodowymi, rezerwatami przyrody i parkami
krajobrazowymi, którym syntetyczne raporty PIOŚ
poświęcają najwięcej uwagi. Tu ograniczają się do podania liczby użytków
i ich łącznej powierzchni, podobnie jak w przypadku innych form ochrony
indywidualnej. Powierzchnie poszczególnych obiektów wahają się od ułamka
hektara do setek ha (np. "Jeziora Bracholińskie" w b. woj. pilskim
- 244,14 ha). W chwili utworzenia woj. podlaskiego (1.01.1999 r., na jego terenie
znajdowało się 262 Ue o średniej powierzchni 11,8 ha, na terenie woj.
kujawsko-pomorskiego - 2208 użytki o średniej powierzchni 2,3 ha, Podkarpackiego
- 157 Ue o średniej powierzchni 4,4 ha.
Powierzchnia
5 Ue utworzonych w 1998 r. na terenie b. woj.krakowskiego wahała się
od 0,12 ha do 33,95 ha, informacja o niektórych Ue w woj. warmińsko-mazurskim
wykazuje obiekty o powierzchni ok. 100 ha i poniżej 4 ha. Typy zbiorowisk obejmowanych
ochroną ilustrują Ue utworzone w b. woj. krakowskim: ochroną tego typu
objęto 2 młaki śródleśne (0,12 i 0,26 ha), fragment
grądu z bogatymi stanowiskami roślin chronionych
i reliktowych (33,95 ha), obszar górskich łąk
dolnoreglowych z torfowiskami niskimi i bogatą
florą chronioną (5,06 ha) oraz bogate stanowisko lilii złotogłów
wraz z otaczającym je ekosystemem leśnym (3,57 ha). Przykładowe spośród ponad
100 Ue utworzonych w woj. warmińsko-mazurskim (Dąbrowski. ..1999) to
ostoja ptactwa wodno-błotnego ("Bartniki" - 91,80 ha), ostoja żółwia
błotnego oraz ptactwa wodno-błotnego ("Rozlewisko Zawada" - 40,72
ha), stanowisko reliktu polodowcowego ("Malina
Moroszka" - 11,83 ha), torfowisko ("Torfowisko
źródliskowe Spurgle" - 3,63 ha) i jezioro dystroficzne
("Zaułek" - 26,47 ha). Tworzenie Ue ma czasem na celu wprowadzenie
tymczasowej ochrony dla zabezpieczenia obiektu do czasu powstania możliwości
przekwalifikowania na rezerwat przyrody (Król 1997).
Użytki ekologiczne w województwach: liczba
i powierzchnia
oraz średnia powierzchnia użytku w Polsce w latach 1992-2000. ![]()
Cele
ochronne tworzenia Ue określa ustawa. Można
je określić jako funkcje lokalne, niejako "usługowe" dla najbliższego
otoczenia oraz ponadlokalne - wspierające ogólną sieć ekologiczną
przez wspomaganie tworzonych ciągów korytarzy ekologicznych
na terenach intensywnie użytkowanych gospodarczo, co ułatwiają migrację gatunków
(zwł. ptaków), a także wzbogaca krajobraz i spełnia inne chroniące środowisko
zadania, takie jak ochrona przed erozją. Lokalnie Ue jest bankiem
genów i źródłem biologicznej różnorodności,
a w tym ostoją - często jedyną na użytkowanym
gospodarczo terenie - dla różnych dziko żyjących gatunków pożytecznych zwierząt
(w tym uczestniczących w biologicznej ochronie plonów), a także dziko żyjących,
pożytecznych gatunków roślin - leczniczych, miododajnych, etc. Użytki pozwalają
zwiększyć różnorodność gatunków i ekosystemów
na terenach nadmiernie przez działalność gospodarczą ujednorodnionych.
Niewątpliwie zachowanie oczka wodnego, czy bagienka w lesie, albo kępy zieleni wśród pól uatrakcyjnia krajobrazowo (wizualnie) dany teren, jednak nie jest to taki rodzaj atrakcyjności, który np. obecnie zwiększyłby liczbę turystów. Być może dlatego zainteresowanie gmin tworzeniem Ue jest nikłe.
Określa
je ustawa w trybie ograniczeń art. 31a (przed nowelizacją
art. 37 ust. 1) oraz akt prawny tworzący dany obiekt.
Podstawową zasadą jest niepogarszanie stanu chronionych walorów przyrodniczych,
najkorzystniejsze zaś - wspomaganie naturalnych procesów ekologicznych. Teren
Ue należy chronić przede wszystkim przed wykorzystaniem gospodarczym
i wszelkimi działaniami pomagającymi uzyskać tego typu użyteczność, jak osuszanie,
meliorowanie, wydobywanie torfu, piasku itp., zalesianie (np. łąki śródleśnej),
etc. Unikać też należy oddziaływania atropogenicznego
terenów przyległych na użytek, zwłaszcza wpływu zabiegów agrotechnicznych.
W związku z kurczeniem się terenów niezagospodarowanych od paru lat rosną naciski inwestycyjne na wszelkie obszary chronione, jako "nieefektywnie wykorzystane", co jest powrotem do dawnego sposobu myślenia. Problem ten może dotyczyć szczególnie użytków zlokalizowanych w obrębie miejscowości, gdzie ceny ziemi są wysokie, skutkując dokonywaniem przez samorządy autopoprawek w planach przestrzennych. Konflikotogenne jest też tworzenie użytków w dolinach rzecznych, które są z zasady miejscem wybitnego bogactwa przyrodniczego oraz szczególnie ważnymi korytarzami ekologicznymi, ale ze względów przeciwpowodziowych, komunikacyjnych i energetycznych pozbawia się je cennej szaty roślinnej, a w efekcie, także fauny, na rzecz inżynierskiej zabudowy.
inż. Kaj Romeyko-Hurko - Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej - Kraków
Dodane w nowelizacji ustawy uzupełnienie jest ważne i potrzebne, jednakże
usunięcie zwrotu ''itp.'' jednoznacznie zamyka listę
form możliwych do objęcia ochroną w tej kategorii dla innych obiektów niż podane
w definicji. Uniemożliwia to wprowadzenie ochrony w stosunku do obiektów spełniających
ogólne kryterium Ue, ale wychodzących poza wykaz podany w art.
30 ustawy. Takie szczególne, nietypowe przypadki zawsze są możliwe, a pozostawienie
możliwości dla ich ochrony jest szczególnie ważna.
Obowiązek sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego
Zmiana tego artykułu odbyła się dwustopniowo i po nowelizacji z 2000 r. istniał obowiązek sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego niezależnie od tego jaki organ utworzył dany Ue.
Indywidualne formy ochrony przyrody
Pojęcie wprowadzone przez ustawę o ochronie przyrody w 1991 r. w odniesieniu do 4 form wymienionych w art. 13. 1. 6. ustawy: pomników przyrody, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych i stanowisk dokumentacyjnych. 3 z tych form były w ogóle nowymi, natomiast pomnik przyrody był ustawową formą ochrony od 1949 r., a jako pojęcie bez formalnej nazwy (pp) - od 1934 r. Określenie "Indywidualne" zostało z treści art. 13.1.6 usunięte w nowelizacji ustawy z 2000 r. W przypadku użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych należy to uznać za zasadne, gdyż de facto są to formy obszarowe, bardziej związane z pkt. 1-4 art. 13, co jednak nie znalazło odbicia w konstrukcji jego zapisu. Natomiast pomniki przyrody i większość stanowisk dokumentacyjnych ma cechy form "indywidualnych".