Obszar
chronionego krajobrazu jest prawną formą przestrzennej ochrony przyrody w Polsce,
wprowadzoną przez ustawę o ochronie przyrody z 1991 r.
i utrzymaną przez jej nowelizację z 2000 r. Zgodnie z
art. 26 ustawy obiekt taki obejmuje wyróżniające się
krajobrazowo tereny o różnych typach ekosystemów.
W pierwotnym brzmieniu definicji (1991-8) wymagano
też, aby zagospodarowanie terenu OChK zapewniało stan względnej
równowagi ekologicznej systemów przyrodniczych,
a w art. 4 tejże ustawy, aby OChK był
uwzględniany w planach zagospodarowania przestrzennego.
Znowelizowany zapis art. 26 zastępuje kwestię równowagi ekosystemów potrzebą zaspokajania potrzeb związanych z masową turystyką i wypoczynkiem, albo potrzebą ochrony lub odtwarzania korytarzy ekologicznych. Ust. 2 art. 26 podkreśla szczególną rolę OChK dla zapewnienia powiązania terenów chronionych w spójny system, co łącznie jest nawiązaniem do planowanego wdrożenia sieci Natura 2000. Ponieważ obszary chronionego krajobrazu wchodzą w skład Krajowego systemu obszarów chronionych (art. 13.2), daje to, przynajmniej teoretycznie, podstawę do stworzenia spójnego systemu. W granicach OChK mogą znajdować się obszary i obiekty przyrodnicze objęte ochroną na podstawie odrębnych aktów prawnych oraz pamiątki historii i zabytki kultury. Natomiast obecny zapis art. 4 obecnie odwołuje się do ogólniejszej kwestii obowiązku uwzględniania ochrony przyrody w polityce ekologicznej władz wszystkich szczebli i tworzenia form ochrony adekwatnie do potrzeb, a więc również OChK.
Wokół OChK, w myśl art. 32 ustawy,
można utworzyć otulinę, ale tylko w przypadku,
gdy organem tworzącym dany OChK jest wojewoda. Dla terenu otuliny
nie można wprowadzić jednak żadnych ograniczeń użytkowania, gdyż ustawa takich
nie przewiduje.
Wyznaczenie OChK następuje w drodze rozporządzenia wojewody,
ogłaszanego w dzienniku urzędowym danego województwa, gdzie określa się nazwę
obszaru, jego położenie oraz ograniczenia, zakazy i nakazy tam obowiązujące,
wybrane z listy w art. 26a, oraz fakultatywnie - otulinę.
Na podst. art. 34.1 ustawy o ochronie przyrody OChK
może również tworzyć Rada Gminy w drodze uchwały, o ile wojewoda wcześniej na
tym terenie nie wprowadził tej formy ochrony. Jest ona wtedy zobowiązana do
sporządzenia dla tego obszaru miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
(art. 34.2).
Rejestr OChK znajdujących się na terenie danego województwa
prowadzi w myśl art. 39.2 wojewoda (w jego imieniu
wojewódzki konserwator przyrody). Uchwała rady gminy o wyznaczniu OChK
musi zostać opublikowana w dzienniku urzędowym właściwego województwa. Kontrolę
"nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego
wykorzystywania zasobów i poszczególnych składników przyrody" sprawuje,
w myśl art. 47, starosta.
OChK
nie jest, bez względu na wielkość, samodzielną jednostką administracyjną i nie
posiada zarządu jak np. park krajobrazowy. Ustawa nie
określa sposobu ustalania organu nadzoru nad OChK, można więc
przyjąć, że jest nim wojewoda, jeśli obszar wyznaczono na podstawie jego rozporządzenia.
Jeśli OChK powstał na podstawie uchwały rady gminy, odpowiada
ona za respektowanie zasad ochrony zapisanych w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego. Ponadto konieczność dodatkowych uzgodnień z wojewodą nakłada
art. 36a ustawy. Natomiast starosta, w myśl art.
47 ustawy, sprawuje kontrolę nad przestrzeganie przepisów ochrony przyrody
w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i składników przyrody.
Na terenie OChK mogą znajdować się rezerwaty przyrody oraz formy ochrony określane przed nowelizacją ustawy jako "indywidualne" (pomniki przyrody, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne i zespoły przyrodniczo krajobrazowe), które zachowują swój status i podlegają właściwej dla siebie administracji. Dotyczy to również form ochrony realizowanych w oparciu o inne akty prawne: lasów ochronnych, stref ochrony ujęć wody, stref ochronnych uzdrowisk, Leśnych Kompleksów Promocyjnych, etc. Na terenie OChK mogą znajdować się także zabytki kultury oraz miejsca i pamiątki historyczne, podlegające ochronie z mocy ustawy o ochronie dóbr kultury.
Ochroną
o statusie OChK obejmuje się obszary (wg art.
13.1.4 - "wyznacza się") wyróżniające się walorami krajobrazowymi, których
wartością przyrodniczą nie jest stan naturalności ekosystemów lecz ich zróżnicowanie
oraz funkcje: społeczna - obszaru masowej rekreacji i (lub) przyrodnicza - łącznika,
czyli korytarza ekologicznego między - jak to zapewne
należy rozumieć - obszarami o surowszym reżimie ochronnym (parki narodowe, rezerwaty
przyrody i parki krajobrazowe), przy czym jeśli nawet dany teren nie spełnia
funkcji korytarza, to utworzenie OChK
ma pomóc w jej odtworzeniu. Z zapisu art. 26.2 wynika,
że tą formą ochrony może zostać objęty obszar mniej cenny przyrodniczo niż inne,
nawet sąsiadujące z nim, ale lepiej spełniający określone ustawowo cele zapewnienia
łączności między obiektami systemu obszarów chronionych
(np. przyszłej sieci Natura 2000, gdzie korytarz
ekologiczny jest pojęciem, a nie rodzajem obszaru prawnie chronionego).
To
samo dotyczy funkcji rekreacyjnych, które mają też określone wymogi nie związane
z istotą walorów przyrodniczych, lecz np. z możliwością dojazdu, infrastrukturą
noclegowo-rekreacyjną, dostępem do zbiorników wodnych (niekoniecznie naturalnych),
lasu o walorach spacerowych, gdzie kwestia naturalności ekosystemu jest bez
znaczenia. Można tu też rozważać kwestię planowego dostosowywania ilości i powierzchni
OChK do potrzeb rekreacyjnych danego terenu, np. w otoczeniu
dużych aglomeracji miejskich. Zresztą funkcja rekreacyjna była pierwotnym
celem tworzenia tej formy ochrony.
Pojęcie OChK formalnie wprowadziła ustawa o ochronie przyrody z 1991 r., jednak po raz pierwszy użyto go w 1964 r. w programie ochrony krajobrazu opracowanym przez PROP i odtąd weszło na stałe jako kategoria ochronna. PROP przedstawiła rozwiniętą i uszczegółowioną koncepcję tworzenia Obszarów w 1971 r., jednakże już wcześniej zaczęto tworzyć tego typu obiekty: w 1968 r. Leśny Pas Ochronny wokół Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, w 1970 r. obszary chronionego krajobrazu w woj. olsztyńskim i w 1971 r. - w woj. kieleckim (Kozłowski 1979, Popko 1972). W początkowym okresie używano też określenia zamiennego: "strefy chronionego krajobrazu".
Tworzenie OChK (i parków krajobrazowych) w sposób zorganizowany rozpoczęto na polecenie ministra leśnictwa i przemysłu drzewnego (także przewodniczącego PROP) z dn. 13 sierpnia 1971 r. skierowane do przewodniczących Wojewódzkich Rad Narodowych, by wytypowali na terenie województwa przy pomocy wojewódzkich konserwatorów przyrody, placówek naukowych oraz służb planowania przestrzennego, obszary parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu. Podstawą do podjęcia stosownych działań była opracowana przez PROP mapa "Koncepcji ochrony krajobrazu", a na terenach wytypowanych do ochrony polecono wstrzymać udzielanie decyzji lokalizacyjnych dla uciążliwej działalności gospodarczej. Był to de facto początek realizacji Wielkoprzestrzennego Systemu Obszarów Chronionych (WSOCh).
Jako
cel pierwszoplanowy tworzenia OChK wymieniano tworzenie obszarów
rekreacyjnych dla świata pracy. Miały to być tereny większe od parków
krajobrazowych, reprezentujące "...środowisko przyrodnicze również niezniekształcowe
przez gospodarkę i nadające się dla celów odnowy sił człowieka dzięki potencjalnym
walorom wypoczynkowym". (Popko 1972).
Jednoznacznej podstawy prawnej do tworzenia OChK początkowo nie było, jednak wykorzystano uprawnienia Rad Narodowych do podejmowania uchwał oraz przepisy dotyczące planów regionalnych i to rozwiązanie funkcjonowało do 1980 r., kiedy w ustawie o ochronie i kształtowaniu środowiska znalazła się wyraźniejsza delegacja (art. 41), skreślona po wejściu w życie ustawy o ochronie przyrody z 1991 r., gdyż w sensie prawnym rozwiązała ona tę kwestię jednoznacznie. Jednak w Rozdziale 5 ustawy o ochronie i kształt. środ. do końca jej obowiązywania (zastąpiona w 2001 r. przez ustawę Prawo ochrony środowiska) pozostawiono inne zapisy dotyczące ochrony krajobrazu (art. 38, 39, 40) oraz wyraźnie już adresowane do obszarów chronionego krajobrazu - w art. 72 i 73.1.
Po
wymienionych powstały kolejne OChK, przede
wszystkim wielki Wschodniobeskidzki OChK
o powierzchni 1628 km2, utworzony w 1972 na mocy uchwały nr XVI/44/72 Wojewódzkiej
Rady Narodowej w Rzeszowie, w oparciu o Uchwałę Rady Ministrów nr 35/69 z 1965
r. w sprawie zagospodarowania terenów górskich woj. rzeszowskiego do 1985 r.
Główną jego funkcją miała być odnowa sił człowieka, a funkcje produkcyjne nakazano
ograniczyć do minimum, natomiast zaostrzono przepisy dot. ochrony środowiska
i ochrony przyrody oraz zalecono kontynuowanie tworzenia dalszych rezerwatów
i pomników przyrody. (Czemerda 1973). Był to teren trafnie wybrany, gdyż dzięki
zachowaniu wybitnych walorów przyrodniczych i słabo rozwiniętym przemyśle oraz
sieci osadniczej można było z czasem utworzyć w jego obrębie Bieszczadzki
Park Narodowy i 2 parki krajobrazowe
(Ciśniańsko-Wetliński PK i PK
Doliny Sanu), a od 1992 r. obszar ten wszedł w obręb Międzynarodowego
Rezerwatu Biosfery "Karpaty Wschodnie".
W
latach 1971-77 otworzono OChK w woj. kieleckim, łódzkim, koszalińskim
i sieradzkim (województwo wg podziału admin. państwa 1975-98). W 1977 r. powierzchnie
obejmowały ochroną od 14% powierzchni w woj kieleckim po 24,2% w woj. olsztyńskim.
Potem tworzono kolejne
.
Wg stanu na 31.12.2000 r. w Polsce było 407 OChK o łącznej
powierzchni 7.213.099,2 ha, co stanowiło 23% powierzchni kraju
.
Najwięcej (76) było obiektów małych (poniżej 500 ha), natomiast 33 największe
obiekty (powyżej 50000 ha) stanowiły 48% powierzchni wszystkich OChK.
39,6% powierzchni OChK zajmowały lasy, 44,4% - użytki rolne
i 4,2% - wody. Z ogólnej liczby 36% OChK zostało utworzonych
uchwałami Rad Gmin. Największą powierzchnię OChK zajmują w
woj. warmińsko-mazurskim (47%), najmniejszą - w woj. śląskim (2,9%). (wg GUS
- 2001). ![]()
Wśród
wielkiej liczby różnej wielkości OChK występuje duża różnorodność
krajobrazów i celów tworzenia Obszarów. Od wielkoobszarowych
obiektów, jak np. spotykane na Pojezierzu Mazurskim, Wschodniobeskidzki
OChK i byłe woj. nowosądeckie, gdzie
ochroną objęto cały obszar dawnego województwa, po obiekty małe, nawet o powierzchni
kilkudziesięciu ha, jak np. OChK Dobra-Wilkoszyn
w woj. śląskim, o pow. 79,2 ha, utw. uchwałą Rady Miasta Jaworzno w celu ochrony
rzadkich gat. roślin (co jako cel jest bardziej adekwatne dla rezerwatu
przyrody).
OChK
mogą występować samodzielnie, w oderwaniu od innych obiektów, co często jest
jedynym sposobem ochrony wyobcowanych kompleksów przyrodniczych przed zurbanizowaniem.
OChK
mogą też graniczyć z innymi obszarami, tworząc większy ciąg ekologiczny i granica
ma wtedy charakter czysto administracyjny. Przykładem mogą być OChK
w Beskidach Wschodnich, gdzie Wschodniobeskidzki OChK łączy
się z OChK Beskidu Niskiego i oba stanowią otulinę
dla obszarów o wyższym statusie ochronnym oraz korytarz
ekologiczny między parkami krajobrazowymi i narodowymi
Beskidu Niskiego (Magurski PN) i Bieszczadów (Bieszczadzki
PN).
Podobnie
powiązane są OChK na terenie Zielonych Płuc
Polski oraz w woj. pomorskim, gdzie pełnią funkcje otulin i korytarzy ekologicznych,
a ponadto - ważnych terenów rekreacyjnych. OChK może też być
dodatkową, zewnętrzną otuliną parku narodowego, posiadającego
własną otulinę, jak to ma miejsce w przypadku Drawieńskiego
PN, który pierwotnie był otoczony dwoma wielkimi OChK.
Istnieją
OChK zdominowane na dużej części przez prawie bezleśny krajobraz
rolniczy, o specyficznej urodzie kolorowej mozaiki pól, jak np. Miechowsko-Działoszycki
OChK, gdzie znajduje się wyjątkowo duża liczba rezerwatów
przyrody (10), są też tereny w większym
stopniu zalesione, jak np. Radłowsko-Wierzchosławicki
OChK, gdzie występują również zabytki kultury oraz wątki zdarzeń historycznych.
Postulat
potrzeby szczególnej ochrony korytarzy
ekologicznych dolin rzecznych realizuje np. OChK
Doliny Wisły. Większość OChK jest w różnym stopniu zurbanizowana,
znajdują się tam zarówno duże miasta przemysłowe (jak np. Nowy Sącz na terenie
OChK Województwa Nowosądeckiego), które
nie dają możliwości realnej ochrony ani krajobrazu, ani przyrody. Przeważnie
jednak na terenie OChK, zgodnie z założeniami tej formy ochrony,
zlokalizowane są małe miasta oraz wsie, często o wybitnych walorach kulturowych,
istotnie wzbogacających krajobraz (np. miasto Stary Sącz lub podhalańska wieś
Chochołów).
Zapewnienie
obszarów dla wypoczynku podawane początkowo za główny cel tworzenia OChK
było argumentem najłatwiej trafiającym do przekonania decydentów, przy czym
potrzeby takie rzeczywiście istniały. Długotrwały brak rozwiązań prawnych spowodował
powstanie wielu definicji OChK, które ulegały ewolucji wraz
z krystalizowaniem się koncepcji nowoczesnej ochrony przyrody opartej o podejście
systemowe (WSOCh), gdzie OChK
odgrywały istotną rolę.
Wśród
wcześniejszych definicji najpełniej cele tworzenia OChK oddaje
podana przez A. Czemerdę i K. Zabierowskiego (1977): "Obszary chronionego
krajobrazu - to większe tereny o krajobrazie charakterystycznym dla danego regionu
kraju, często wzbogaconym pamiątkami kultury narodowej, spełniające ze względu
na wartości przyrodnicze szczególną rolę w odpoczynku i turystyce. Gospodarka
człowieka na tych terenach nie ulega poważniejszym ograniczeniom pod warunkiem,
że jest prowadzona prawidłowo i nie zagraża zachwianiu równowagi w środowisku
przyrodniczym. Zabronione jest fizyczne i chemiczne zanieczyszczanie środowiska
przyrodniczego oraz lokalizowanie na nich uciążliwego przemysłu. W wielu wypadkach
zachodzić może potrzeba przywrócenia poprzednich stanów równowagi przyrodniczej,
a nawet celowego kształtowania przyrody pod kątem określonych potrzeb".
Także
wspomniany już art. 41 ustawy
z 1980 r. mówi tylko o możliwości ochrony walorów wypoczynkowych i krajobrazowych
bez wzmianki o ochronie równowagi ekologicznej.
Parę lat później argument zachowania równowagi ekologicznej staje na pierwszym
miejscu (Kozłowski 1981): "Jest to obszar mający za zadanie ochronę środowiska
w ujęciu geosystemowym. Przedmiotem ochrony są całe geokomleksy lub zespoły
ekosystemów, czyli jednostek jednorodnych pod względem przyrodniczym. Z tych
też względów wyznaczanie omawianych obszarów winno następować na podstawie analizy
ekologicznej". (...)
"Obszary chronionego krajobrazu muszą więc tworzyć powiązany system, opierający się na naturalnych uwarunkowaniach przyrodniczych, takich jak: doliny rzek, obszary wododziałowe, łąkowe, zespoły rolnoleśne. Obszary te winny spełniać rolę powiązań przyrodniczych umożliwiających swobodną migrację gatunków. Dlatego też musi to być system spójny wiążący ze sobą poszczególne zespoły ekosystemów.
Druga funkcja tych obszarów to zapewnienie niezbędnych warunków dla wypoczynku stacjonarnego poprzez budowę ośrodków wypoczynkowych, turystycznych i indywidualnych domów letniskowych. W obszarach krajobrazu chronionego przewiduje się zwiększenie lesistości i ilości zbiorników wodnych, natomiast eliminowanie inwestycji uciążliwych dla środowiska przyrodniczego".
Prócz
zadań ochrony wyznaczenie OChK ma pewien aspekt propagandowy,
gdyż często bezimienny i nieokreślony w terenie (także na mapie) obszar zostaje
nazwany, określony granicami, nawet jeśli nie niosącymi ograniczeń, to zwracającymi
uwagę. Łatwiej wtedy uwypuklić pewne mało widoczne atrakcje, które pozbierane
z różnych dziedzin w jedną całość dzięki pretekstowi formy prawnej i "szyldu"
mogą w przypadku terenów o niezbyt wyrazistych atrakcjach turystycznych stać
się ważnym elementem marketingowym, przyciągającym turystów, a może i inwestorów.
OChK
odgrywają też ważną rolę w sieci ekologicznej ECONET-PL
oraz w przygotowywanej do wdrożenia paneuropejskiej sieci ekologicznej Natura
2000.
OChK stanowią 2/3 powierzchni Krajowego
Systemu Obszarów Chronionych, toteż na nich spoczywa główny ciężar utrzymywania
równowagi ekologicznej w ramach WSOCh.
Mimo, iż przyroda jest tu "mniej cenna", niż w parkach narodowych i rezerwatach.
Stąd
traktowanie OChK jako mało ważnych z punktu widzenia ochrony
przyrody jest nieuprawnione, podobnie jak sugestie likwidacji w ogóle tej formy.
Niejednokrotnie zresztą bogactwo przyrodnicze tych obiektów przewyższa znaczną
część parków krajobrazowych (np. w Miechowsko-Działoszyckim
OChK, ale nie znaczy to, że należy tam park krajobrazowy utworzyć.
Nowelizacja ustawy o ochronie przyrody
w przepisach art. 26.1.2 i 26.2 postawiła
właściwe akcenty, zwracając uwagę na ważność miejsca OChK w
całości krajowego systemu obszarów chronionych.
Ostatnio wrócono też do traktowania OChK jako otulin obszarów o wyższym statusie ochronnym. Pierwszym przypadkiem tego typu było przekwalifikowanie zarządzeniem Wojewody Kieleckiego otulin tamtejszych parków krajobrazowych na OChK (Dz.Urz. Woj. Świętkokrzyskiego nr 108/2001).
W
latach 70-tych tworzenie OChK oraz sposób ich użytkowania odbywały
się w warunkach braku dostatecznych wytycznych, przy konieczności pogodzenia
celów ochronnych, rekracyjno-turystycznych i innych form gospodarowania (przemysł,
usługi, rolnictwo), a samo kwalifikowanie do objęcia ochroną nie odbywało się
w oparciu o metodę ekologiczną, co
spowodowało sporo błędów, np. brak powiązań ekologicznych i ciągłości obszarów
między województwami (Kozłowski 1981).
Wielkość
obszaru nie ma decydującego znaczenia, istotniejsze jest, czy dana powierzchnia
i dana lokalizacja jest w stanie zrealizować założone cele ochrony. Mogą one
być różne, a definicja ustawowa tylko ogólnie określa cele, dla jakich powołuje
się OChK. Ustawa nie wprowadza też wyraźnych ograniczeń dla
działalności gospodarczej, byle nie powodowała zachwiania równowagi
ekologicznej. Ponieważ jednak istnienie OChK musi być uwzględnione
w planach zagospodarowania przestrzennego, powinno to stanowić barierę dla każdej
nowej, uciążliwej inwestycji, gdyż wymagania oceny oddziaływania na środowisko
powinny wykazać potencjalne konflikty z OChK. Dla OChK
nie sporządza się planu ochrony, a przyroda może być i zwykle jest, znacznie
odbiegająca od naturalnej. Ustawa nie ogranicza prawa własności. OChK
funkcjonują w różnych środowiskach użytkowanych gospodarczo i wzmacniają tam
tendencje ochronne.
Np.
na terenach rolniczych chroni się występujące tam oczka wodne, torfowiska, zadrzewienia,
zarośla, etc., a także tradycyjną strukturę pól. Na terenach wododziałowych
i źródliskowych pierwszeństwo ma ochrona wód, na terenach zabudowanych należy
zachować podwyższoną dbałość o ochronę walorów krajobrazowych i dostosowanie
architektury do miejscowej tradycji. Należy też unikać zabudowy rozproszonej.
Nie zaleca się tworzenia OChK na terenach silnie zurbanizowanych
lub przewidzianych do takiej urbanizacji, chyba że funkcjonują tam korytarze
ekologiczne.
Wskazane jest eksponowanie zabytków kultury oraz tworzenie infrastruktury
dla
intensywnego wykorzystania rekreacyjnego i turystycznego, przy minimalizacji
konfliktów w dotychczasowymi formami użytkowania terenu (Ptaszycka-... 1998).
Zasady gospodarowania na terenie OChK reguluje też szereg innych
ustaw: o ochronie gruntów rolnych i leśnych, o
lasach, o zagospodarowaniu przestrzennym, o
ochronie dóbr kultury, prawo budowlane, prawo wodne i in. Odrębnym przepisom,
choć też w ramach ustawy o ochronie przyrody, podlegają
rezerwaty przyrody oraz obiekty objęte ochroną dawniej
nazywaną indywidualną i objęte ochroną gatunki flory
i fauny.
Rygory
ochronne z tytułu utworzenia OChK nie są duże i wymagają prowadzenia
racjonalnej gospodarki, nie naruszającej równowagi przyrodniczej oraz ładu przestrzennego
właściwego dla danego regionu. W przypadku przedsiębiorstw dotyczy to przestrzegania
dopuszczalnych (standardowych) norm emisji, w przypadku rolnictwa - oszczędnego
używania chemicznych środków ochrony roślin, w przypadku leśnictwa - prowadzenia
racjonalnej gospodarki wg zasad określonych w odrębnej ustawie.
Z racji pełnienia przez większość OChK roli korytarzy ekologicznych odpowiedzialnych za migrację gatunków i genów w sieciach WSOCh i ECONET-PL, a przyszłościowo, w opartej o podstawy prawne, sieci Natura 2000, szczególnym zagrożeniem jest budowa autostrad i dróg szybkiego ruchu, jeżeli nie wykona się niezbędnych zabezpieczeń technicznych, których rodzaj, lokalizacja i liczba będzie określona wynikami badań i inwentaryzacji w terenie.
Baza danych OChK w Polsce, o których udało się zgromadzić podstawowe informacje.
Art. 41
Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska z 1980 r.
(wersja pierwotna - art. później skreślony):
"Art. 41. Rada narodowa stopnia wojewódzkiego może wprowadzić
zakazy lub nakazy konieczne do zapewnienia ochrony terenów posiadających walory
wypoczynkowe i krajobrazowe przed ich niszczeniem bądź utratą tych walorów".
OChK jako otuliny obszarów o wyższym statusie ochronnym.
Nowelizacja ustawy o ochronie przyrody (2000-2001) uchylając
wcześniej obowiązujący nakaz opracowywania planów
ochrony dla otulin parków krajobrazowych
pozbawiła dyrekcje parków możliwości wpływu na sposób użytkowania terenu otulin,
co stanowi zagrożenie dla substancji parku (to samo zagrożenie dotyczy rezerwatu
przyrody i innych form, zw. w "starej" ustawie "indywidualnymi"
choć dla nich nie było obligu opracowania planu ochrony dla otuliny). Zastąpienie
otuliny przez OChK umożliwia wojewodzie wykorzystanie art.
26a ustawy, który pozwala na wprowadzanie niezbędnych ograniczeń i zakazów
wybranych z wykazu zawartego w tym artykule, które w tym przypadku mogą w jakimś
stopniu zastąpić zapisy zawarte przed nowelizacją w planie ochrony.